Przedsiębiorca decydując się na otwarcie hotelu musi zawsze zacząć od zaszeregowania nowego obiektu do właściwej kategorii. Każdy hotel, motel, pensjonat czy kemping musi uzyskać właściwą dla swojego poziomu gwiazdkę. Zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii to pierwszy krok do wykonania a zaraz następnym będzie wpisanie go do ewidencji obiektów hotelarskich.
Aby otrzymać właściwe zaszeregowanie przedsiębiorca czy właściciel nowego obiektu musi zgłosić go do oceny, taka ocena stanowiąca koszt przedsięwzięcia wynosi w zależności od kategorii hotelu od 600 do 1500 zł.
Przyznanie odpowiedniej kategorii hotelowi zależy od wielu jego cech. Pod uwagę bierze się warunki sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe. Ogromne znaczenie ma również katalog usług hotelarskich, również tych związanych z wyżywieniem i relaksem zakwaterowanych gości. Duże znaczenie dla przyporządkowania do kategorii ma obecność i poziom restauracji hotelowej.
Restauracja hotelowa wpływa nie tylko na ilość gwiazdek przyznanych hotelowi, ale i na poziom zadowolenia gości co najmocniej przekłada się na przyszłe funkcjonowanie hotelu i jego obłożenie. A jednocześnie posiadanie wydolnej, sprawnie działającej i atrakcyjnej pod każdym względem restauracji pozwala hotelowi na rozszerzenie swoich usług. Może pokusić się o organizację różnego rodzaju imprez, ale i konferencji, zjazdów czy spotkań, gdzie element gastronomii staje się kartą przetargową.
Dla przyznania gwiazdek będzie miało też znaczenie prowadzenie nocnego room serwisu i godziny otwarcia restauracji.