Ilu właścicieli samochodów, tyle opinii, a dylemat dotyczący tego, która skrzynia biegów jest lepsza: automatyczna, czy manualna – pozostaje wciąż nierozwiązany. Oczywistym trendem jest zwiększenie się ilości samochodów ze skrzynią automatyczną. Obecnie są one elementem już bardzo dużej ilości nowych samochodów. Zalet skrzyni automatycznej jest kilka: po pierwsze wygoda. W czasie jazdy „w użyciu” jest tylko jedna noga i w efekcie nasze mięśnie są mniej zmęczone. Zaleta druga to kwestia ilości spalanego paliwa. W samochodach z zainstalowaną skrzynią automatyczną praca silnika jest bardziej płynna, mniej narażone na gwałtowne zmiany ilości obrotów, czy nadmierne przyspieszanie. To wszystko w bardzo prosty sposób przekłada się na koszt jazdy. Dodatkowo, skrzynie automatyczne dużo lepiej zachowują się w miejskich warunkach, gdzie co chwilę kierowcy zmuszeni są ruszać i stawać. Tego rodzaju skrzynia zapewnia także lepsze przełożenia i brak konieczności ciągłego zmieniania biegów. Jednak, jak powiedzą zwolennicy skrzyń manualnych, odbiera to bardzo dużą radość z jazdy. Mamy wtedy mniejszy wpływ na dynamikę jazdy i moment wyboru zmiany biegu. Skrzynia automatyczna w niektórych modelach, szczególnie tych starszych lub z mniejszymi silnikami, nie pozwala na tak dynamiczną jazdę. Zdaniem niektórych kierowców może się to przekładać na bezpieczeństwo jazdy. Skrzynia manualna sprawia także, że jesteśmy ciągle czujni i zachowujemy większe bezpieczeństwo na drodze. A przecież przy okazji jazdy na autostradzie zawsze można włączyć tempomat i jechać prawie, jak przy skrzyni automatycznej.
Od lat jeżdżę autami ze skrzynią automatyczną. Miałem wiele aut zarówno z manualem jak i automatyczne. Dodam, że mam wiele lat doświadczenia za kółkiem po PL i poza granicami, jeździłem automatami starymi 3-biegowymi jak i wspomagane tiptronikiem.
Zalety aftomatu: wygoda, zawsze „gaz” pod pedałem, szybszy start ze świateł, wygodniejsze i bezstresowe ruszanie pod górkę, na pochyłości, mniejsze zużycie elementów przeniesienia napędu, brak kosztownych w wymianie dwumas, wygoda tempomatu na trasie, skupienie sie na drodze a nie na gałkologii zmian biegów w mieście.
Wady: automat (moje prywatne, osobiste zdanie) ma sens jedynie w autach z większym silnikiem, większe spalanie, konieczność pilnowania wymian oleju, ew.koszty napraw samej skrzyni mogą być wyższe, skrzynie automatyczne mają krótszą żywotność, gów..ane oprogramowanie skrzyni może irytować.
Generalnie autkiem ze skrzynią automatyczną trzeba umieć jeździć, tzn.nie przeszkadzać automatowi.