W Polsce duża część wypadków jest spowodowana zaniedbaniami kierowców. Nie chodzi tylko o odkładanie na później wizyty u mechanika, ale o tak prozaiczną czynność jak wymiana zużytych opon. Pomimo licznych akcji społecznych i komunikatów policyjnych świadomość użytkowników dróg jest na zatrważająco niskim poziomie. Taka sytuacje nie zawsze wynika z niewiedzy, niestety często dochodzi do zaniechań czynionych z premedytacją.
Często z pozoru poprawnie prezentujące się koła, w rzeczywistości są w stanie, który może doprowadzić do tragedii, a w najlepszym przypadku do chwili strachu na trasie. Maksymalnym okresem predysponującym do przydatności i zalecanym przez producenta jest okres 10 lat. W praktyce czas eksploatacji jest znacznie krótszy i uzależniony od wielu czynników. Za minimalną grubość bieżnika zgodną z przepisami przyjmuje się 1,6 mm, jednak w praktyce wulkanizatorzy zalecają wymianę przy osiągnięciu 4mm.
Najlepszym miejscem do zakupu będzie autoryzowany sklep. Rzetelny sprzedawca powinien posiadać wszelkie atesty swoich produktów takie jak poziom ścieralności, indeks prędkości opon, a także parametry dotyczące długości drogi hamowania i zachowania podczas deszczu oraz śniegu na jezdni. Specjaliści odradzają dokonywania zakupów na bazarach, gdzie często handlarze nie wystawiają potwierdzeń zakupów. Taka sytuacja od razu powinna budzić wątpliwości u kupującego. W takich miejscach często sprzedaje się asortyment wadliwy i wycofany z fabryki do utylizacji.