Wśród miłośników jednośladów wyjątkowo dużą popularnością cieszą się obecnie rowery crossowe. Cenione są przede wszystkim za uniwersalność – wprost doskonale łączą w sobie bowiem zalety modeli górskich, szosowych oraz trekkingowych. Charakterystyczną cechą standardowego egzemplarza jest brak błotników, bagażnika, sztywnych widelców i nóżki, a także obecność kół 28-calowych z dość wąskimi oponami i bieżnikiem o delikatnym wzorze. Z dalszej części artykułu dowiemy się, na jakich nawierzchniach omawiane rowery najlepiej się sprawdzają.
Rower crossowy ze względu na nieposiadanie zbędnego osprzętu jest zaskakująco lekki i zwrotny. Jego użytkownik przyjmuje w trakcie jazdy pozycję wyprostowaną, czemu sprzyja budowa maszyny. Istotną rolę odgrywa tutaj gięta bądź prosta kierownica z regulacją wysokości oraz amortyzator o 50- lub 60-milimetrowym skoku, który bardzo skutecznie niweluje wszelkie niepożądane wstrząsy, zauważalnie podnosząc tym samym poziom komfortu. Tego rodzaju rower jest przeznaczony głównie do poruszania się na dłuższych dystansach – zarówno tradycyjnymi drogami asfaltowymi (zlokalizowanymi w miastach i poza nimi), jak i średnio utwardzonymi ścieżkami leśnymi, gruntowymi oraz polnymi. Nadaje się zatem do wykorzystania w zróżnicowanych warunkach terenowych, choć wymaga raczej stonowanej, spokojnej jazdy. Można na nim z powodzeniem urządzać sobie wielokilometrowe wycieczki krajoznawcze z rodziną albo przyjaciółmi. Dodajmy, że zamontowany w jednośladzie napęd o szerokiej rozpiętości przełożeń z jednej strony ułatwia toczenie się po asfalcie, z drugiej zaś pozwala na podjeżdżanie pod wzniesienia bez zbędnego wysiłku.